Odnośnik bip Imielin Odnośnik do strony materiałów Szkoły Podstawowej w Imielinie umieszczonych w serwisie społecznościowym Facebook
LOGOPEDA

MAMO TATO CHCĘ ŁADNIE MÓWIĆ

Mówienie jest naturalną potrzebą każdego człowieka. Zanim mały człowiek nauczy się mówić, upływa kilka lat. Rozwój mowy dziecka jest sprawą bardzo indywidualną, zależy od wielu czynników. Głównym środowiskiem rozwoju mowy dziecka jest dom rodzinny i otoczenie. Środowisko rodzinne kształtuje mowę w sposób spontaniczny. Dziecko obserwuje i naśladuje. Rodzice powinni stwarzać warunki do swobodnej wypowiedzi, zachęcać do mówienia oraz wysłuchać tego, co dziecko chce powiedzieć.

Proces rozwoju mowy przebiega pewnymi etapami.

ETAPY ROZWOJU MOWY

Poprawna wymowa2 LATEK3 LATEK4 LATEK5 LATEK6 LATEK
samolotsiamolotsiamolotsamolotsamolotsamolot
zamekziamekziamekzamekzamekzamek
cytryna citlynacitlyna cytlynacytrynacytryna
dzwonekdźwonekdźwonekdzwonekdzwonekdzwonek
szaliksialiksialiksalikszalikszalik
żabaziabaziabazabażabażaba
czekoladaciekoladaciekoladacekoladaczekoladaczekolada
lalkalalkalalkalalkalalkalalka
trawatlawatlawatlawatrawatrawa
rowerlowellowellowellowelrower



W TROSCE O ROZWÓJ MOWY DZIECKA

1.Rodzice są wzorem prawidłowej wymowy zawsze zwracajmy się do dziecka mówiąc w naturalnym tempie, z prawidłową artykulacją i właściwym akcentem. Nie powtarzajmy po dziecku jego mowy spieszczonej.

2.Dobry słuch to dobry start do poprawnego mówienia nie zaniedbujmy chorób uszu, obserwujmy czy dziecko reaguje na odgłosy z otoczenia. Naśladujmy odgłosy zwierząt, pojazdów i powtarzajmy je z dzieckiem, pytajmy kto to?, co to?, gdzie jest…?Jeśli niepokoi nas słuch dziecka jak najszybciej skontaktujmy się z lekarzem.

3.Gimnastyka buzi i języka sprawna buzia to w przyszłości poprawna wymowa. Róbmy śmieszne minki przed lustrem. Dbajmy o prawidłowe oddychanie, gryzienie, żucie i połykanie.

4.Zabawa przypomnijmy sobie zabawy paluszkowe „Ważyła myszka kaszkę”, ”Idzie kominiarz”, „Jadą goście”. Wspólnie recytujmy wierszyki z dużą ilością wyrazów dźwiękonaśladowczych. Powtarzajmy z dzieckiem proste wierszyki, piosenki.

5.Rysowanie rysujmy wspólnie prowadząc rączkę dziecka trzymającą kredkę. Zwracajmy uwagę na poprawny chwyt kredki. Rysujmy proste, symboliczne obrazki do recytowanych wierszyków, ilustrujmy opowiadania, bajki. Gdy rysujemy, odruchowo mówimy wolniej - dziecko łatwiej zrozumie słowa.

6.Oddychanie dbajmy, aby nasze dziecko oddychało przez nos, słuchajmy jak oddycha w nocy, czy chrapie? Pamiętajmy o wietrzeniu pomieszczeń. Bawmy się w robienie baniek mydlanych, dmuchanie na wiatraczek, przez rurkę, gwizdanie, chuchanie na szybę, lusterko.

7.Wyliczanki rymowanki „Ele mele dutki”, „Raz rybki”, „Misia bela”, „Aniołek, fiołek”, „Siała baba mak”, itp. Wymyślajmy własne rymowanki np. lasek pasek, kołek fiołek, kotek płotek. Wyliczanki wyzwalają aktywność językową dziecka, ćwiczą pamięć słuchową, wyrabiają poczucie rytmu, zaznajamiają z nowymi wyrazami.

8.Zagadki opisujmy przedmioty i prośmy dziecko, by odgadło, o czym mówimy. Nazywajmy kolory kojarząc je z konkretnym przedmiotem np. zielony jak trawa, niebieski jak niebo, itp. Takie ćwiczenia rozwijają logiczne myślenie.

9.Ruch od pierwszych chwil życia dziecka usprawniajmy je ruchowo. Zachęcajmy do raczkowania, turlania, skakania, stania na jednej nodze, chodzenia po murku, zabaw z piłką. Uczmy jazdy na hulajnodze, rowerku, wrotkach, łyżwach, nartach. Bawmy się na śniegu, piasku, w wodzie. Zabawy te usprawniają koordynację ruchów dziecka. Daje to możliwość wyładowania energii, ale również stymuluje mowę. Aby nasze dziecko ładnie pisało, ćwiczmy jego dłonie, palce. Malujmy palcami, lepmy, wydzierajmy, stemplujmy, manipulujmy przedmiotami, układajmy klocki.

10.Czytanie czytajmy dziecku codziennie!!! Na początku niech to będą książeczki z prostymi obrazkami, z małą ilością szczegółów, dostosowane do wieku dziecka. Czytaj, pytaj i opowiadaj. Czytanie buduje pozytywne więzi, zapewnia emocjonalny rozwój, wzbogaca słownik, rozwija pamięć.

50-lecie Szkoły 
20 kwietnia 2024
PnPoniedziałek WtWtorek ŚrŚroda CzCzwartek PiPiątek SoSobota NdNiedziela
1234567
891011121314
1516171819dzisiaj
20
21
22232425262728
2930
foto losowe
galeria uśmiechów
Dziennik elktroniczny Filmy kanał youtube Szkoły Podstawowej nr 2 w Imielinie sześciolatki w szkole książki naszych marzeń strona MEN.gov odkrywcy talentów Szkoła przyjazna sześciolatkom Wiarygodna Szkoła Certyfikat Certyfikat udziału w programie edukacja cyfrowa MegaMisja 2016/2017 Licenicja VII Światowy dzień tabliczki mnożenia Lepsza Szkoła Projekt ReadON Dyplom uznania VII Światowy dzień tabliczki mnożenia Certyfikat udziału w programie edukacja cyfrowa MegaMisja 2017/2018 Dyplom Kompetencje na szóstkę Certyfikat Lepsza Szkoła Licenicja IX Światowy Dzień Tabliczk Mnożenia Piłka ręczna Logo SZS Logo SKS Logo Związki Piłki Ręcznej w Polsce Logo Szkoła Pamięta Logo Szkoła do Hymnu Logo Szkoła do Hymnu
WSPÓŁPRACA:

GIMNAZJUM IM. POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH W IMIELINIEPRZEDSZKOLE MIEJSKIE W IMIELINIEBIBLIOTEKA MIEJSKA W IMIELINIEURZĄD MIASTA IMIELINMIEJSKIE CENTRUM KULTURY W IMIELINIEMIEJSKI OŚRODEK SPORTU I REKREACJI W IMIELINIE
Herb miasta Imielin
Imielin
Herb powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego
Powiat Bieruńsko-Lędziński
Herb województwa śląskiego
Województwo Śląskie