LOGOPEDA
MAMO TATO CHCĘ ŁADNIE MÓWIĆ
Mówienie jest naturalną potrzebą każdego człowieka. Zanim mały człowiek nauczy się mówić, upływa kilka lat. Rozwój mowy dziecka jest sprawą bardzo indywidualną, zależy od wielu czynników. Głównym środowiskiem rozwoju mowy dziecka jest dom rodzinny i otoczenie. Środowisko rodzinne kształtuje mowę w sposób spontaniczny. Dziecko obserwuje i naśladuje. Rodzice powinni stwarzać warunki do swobodnej wypowiedzi, zachęcać do mówienia oraz wysłuchać tego, co dziecko chce powiedzieć.
Proces rozwoju mowy przebiega pewnymi etapami.
ETAPY ROZWOJU MOWY
Poprawna wymowa | 2 LATEK | 3 LATEK | 4 LATEK | 5 LATEK | 6 LATEK |
samolot | siamolot | siamolot | samolot | samolot | samolot |
zamek | ziamek | ziamek | zamek | zamek | zamek |
cytryna | citlyna | citlyna
| cytlyna | cytryna | cytryna |
dzwonek | dźwonek | dźwonek | dzwonek | dzwonek | dzwonek |
szalik | sialik | sialik | salik | szalik | szalik |
żaba | ziaba | ziaba | zaba | żaba | żaba |
czekolada | ciekolada | ciekolada | cekolada | czekolada | czekolada |
lalka | lalka | lalka | lalka | lalka | lalka |
trawa | tlawa | tlawa | tlawa | trawa | trawa |
rower | lowel | lowel | lowel | lowel | rower |
W TROSCE O ROZWÓJ MOWY DZIECKA
1.Rodzice są wzorem prawidłowej wymowy zawsze zwracajmy się do dziecka mówiąc w naturalnym tempie, z prawidłową artykulacją i właściwym akcentem.
Nie powtarzajmy po dziecku jego mowy spieszczonej.
2.Dobry słuch to dobry start do poprawnego mówienia nie zaniedbujmy chorób uszu, obserwujmy czy dziecko reaguje na odgłosy z otoczenia. Naśladujmy odgłosy zwierząt, pojazdów i powtarzajmy je z dzieckiem, pytajmy kto to?, co to?, gdzie jest…?Jeśli niepokoi nas słuch dziecka jak najszybciej skontaktujmy się z lekarzem.
3.Gimnastyka buzi i języka sprawna buzia to w przyszłości poprawna wymowa. Róbmy śmieszne minki przed lustrem. Dbajmy o prawidłowe oddychanie, gryzienie, żucie i połykanie.
4.Zabawa przypomnijmy sobie zabawy paluszkowe „Ważyła myszka kaszkę”, ”Idzie kominiarz”, „Jadą goście”. Wspólnie recytujmy wierszyki z dużą ilością wyrazów dźwiękonaśladowczych. Powtarzajmy z dzieckiem proste wierszyki, piosenki.
5.Rysowanie rysujmy wspólnie prowadząc rączkę dziecka trzymającą kredkę. Zwracajmy uwagę na poprawny chwyt kredki. Rysujmy proste, symboliczne obrazki do recytowanych wierszyków, ilustrujmy opowiadania, bajki. Gdy rysujemy, odruchowo mówimy wolniej - dziecko łatwiej zrozumie słowa.
6.Oddychanie dbajmy, aby nasze dziecko oddychało przez nos, słuchajmy jak oddycha w nocy, czy chrapie? Pamiętajmy o wietrzeniu pomieszczeń. Bawmy się w robienie baniek mydlanych, dmuchanie na wiatraczek, przez rurkę, gwizdanie, chuchanie na szybę, lusterko.
7.Wyliczanki rymowanki „Ele mele dutki”, „Raz rybki”, „Misia bela”, „Aniołek, fiołek”, „Siała baba mak”, itp. Wymyślajmy własne rymowanki np. lasek pasek, kołek fiołek, kotek płotek. Wyliczanki wyzwalają aktywność językową dziecka, ćwiczą pamięć słuchową, wyrabiają poczucie rytmu, zaznajamiają z nowymi wyrazami.
8.Zagadki opisujmy przedmioty i prośmy dziecko, by odgadło, o czym mówimy. Nazywajmy kolory kojarząc je z konkretnym przedmiotem np. zielony jak trawa, niebieski jak niebo, itp. Takie ćwiczenia rozwijają logiczne myślenie.
9.Ruch od pierwszych chwil życia dziecka usprawniajmy je ruchowo. Zachęcajmy do raczkowania, turlania, skakania, stania na jednej nodze, chodzenia po murku, zabaw z piłką. Uczmy jazdy na hulajnodze, rowerku, wrotkach, łyżwach, nartach. Bawmy się na śniegu, piasku, w wodzie. Zabawy te usprawniają koordynację ruchów dziecka. Daje to możliwość wyładowania energii, ale również stymuluje mowę. Aby nasze dziecko ładnie pisało, ćwiczmy jego dłonie, palce. Malujmy palcami, lepmy, wydzierajmy, stemplujmy, manipulujmy przedmiotami, układajmy klocki.
10.Czytanie czytajmy dziecku codziennie!!! Na początku niech to będą książeczki z prostymi obrazkami, z małą ilością szczegółów, dostosowane do wieku dziecka. Czytaj, pytaj i opowiadaj. Czytanie buduje pozytywne więzi, zapewnia emocjonalny rozwój, wzbogaca słownik, rozwija pamięć.